Referenties
 

Timray is nu al 10 jaar actief op watersportgebied met kwalitatieve en betaalbare scheepsdieselmotoren.
Wij hebben daardoor nu vele tevreden klanten die Timray producten gebruiken. Op deze pagina hebben wij een aantal van deze ervaringen achter elkaar gezet om deze klanten de gelegenheid te geven om hun ervaringen te delen met mede-eigenaren van Timray producten en hun (inbouw)-geschiedenis weer te geven. Daarnaast kunnen ook de specifieke oplossingen voor ingewikkelde inbouwprojecten inspiratie geven aan anderen. Wilt u een ingebouwde motor bekijken bij u in de buurt. Er is vast al een TIMRAY eigenaar bij u in de buurt die zijn ervaring graag met u wil delen. Wij kunnen u met deze in contact brengen.

Stuur uw ervaring of tip samen met een foto van uw TIMRAY motor en een foto van uw boot en een korte beschrijving op naar: info@timray.nl en ontvang een leuke attentie voor uw moeite.


We hebben met 3 man een casco sloep gekocht, en bewust voor Timray gekozen mede door de goede recensies die wij hadden gehoord, en de prijs/kwaliteit verhouding van de inboard diesel. Wij hebben gekozen voor de TMD46di.

De inbouw van de motor hebben we uitbesteed aan een specialist, en de sloep daarna zelf afgebouwd.

Nu 3 vaarseizoenen later kunnen we melden dat we nog steeds zeer tevreden zijn over de techniek, die ons nooit in de steek heeft gelaten. Daarnaast zijn wij erg te spreken over het hoge serviceniveau en de altijd snelle reactie van Timray op incidentele vragen.

Verkleij, Naarden











Ik heb een reddingsboot tot een sloep omgebouwd. De 'SEEMATZ' is 7,5 m lang, 2,6 m breed en 0,6 m diepgang. Het gewicht is ongeveer 2,5 ton. Omdat er al eerder Timray motoren in meerdere 'Sloepen' ingebouwd zijn en vanwege de gunstige prijs, heb ik gekozen voor een ​​27pk diesel van Timray. Nu na 2 seizoenen kan ik u meedelen dat deze keuze een juiste is geweest. De motor is zeer betrouwbaar, heeft een goede rustige werking en voldoende kracht om dit deze zware boot met ongeveer 2200 tpm op romp snelheid te brengen. Maximale toerental is 3300 tpm die ik tot op heden nog nooit nodig heb gehad. Tot nu toe zijn er ook nooit problemen geweest met de motor. Dank u voor uw advies en 'after sales service'

Ich habe ein Rettungsboot zu einem Tuckerboot umgebaut.
Der "SEEMATZ" ist 7,5m Lang, 2,6m Breit und hat 0,6m Tiefgang.
Das Gewicht schätze ich auf 2,5 Tonnen.
Da Timray in einigen "Sloepen" eingebaut ist und aufgrund des günstigen Preises habe ich mich für einen 27PS Diesel von Timray entschieden.
Jetzt nach zwei Jahreszeiten kann ich Ihnen Mitteilen, dass die Entscheidung absolut richtig war.
Der Motor ist sehr zuverlässig, hat einen ruhigen Lauf und reichlich Kraft um auch dieses schwere Boot mit nur ca 2200 U/min auf Rumpfgeschwindigkeit zu bringen.
Maximal erreiche ich 3300 U/min die ich aber noch nie gebraucht habe.
Bisher gab es noch nie Probleme mit dem Motor.
Vielen Dank für Ihre Beratung und "After Sales Service"

Mit freundlichen Grüßen
Martin Kusob, Anlegestelle, Haren Groningen






Beste lezer,

Na lang zoeken naar een nieuwe motor kwamen we bij Timray terecht.

We hebben contact opgenomen en zijn via hun bij Jachthaven Valkhof terecht gekomen. Hier werden wij goed geadviseerd en hebben toen besloten een Timray te laten installeren.

Er moesten de nodige aanpassingen gedaan worden. Door de deskundigen mensen hier was dit geen probleem en werd de motor vakkundig geïnstalleerd. Waar we dan ook zeer tevreden over zijn. Tevens kwamen we regelmatig langs om te kijken en konden met de vele vragen die we hadden over diverse onderwerpen met betrekking tot de motor en schilderwerk van de boot bij hun terecht.

Op het moment dat de boot te water gaat is het toch altijd weer even spannend, maar wat is het dan weer een genot als je weer een dieselmotor mooi hoort snorren in de boot. De motor is stiller dan de oude en nagenoeg geen trillingen.

Kort daarna gelijk met de boot op vakantie gegaan en heerlijk 3 weken gevaren. Na de vakantie een vierblads schroef eronder laten zetten en dan vaart het echt helemaal super.

We zijn echt super blij met de Timray 49 PK voor een nette prijs een motor die ook nog eens een flink stuk zuiniger is dan de oude motor. Ook willen wij Jachthaven Valkhof bedanken voor de deskundige inbouw van de Timray 49 PK motor. We kunnen nu weer heerlijk met een gerust hart varen en genieten.

Jörn en Mike uit Lekkerkerk





Zeilboot Optima met TMD20di scheepsdieselmotor, 21pk met mechanische keerkoppeling ratio 2:1.
Groenewoud, Oss

Heren,

Hierbij wat foto's om jullie een indruk te geven in wat voor een boot hier in Dubai jullie motor is ingebouwd.

De motor voldoet prima! Daarom hebben we nu ook zakelijk een TIMRAY 80pk afgenomen voor een tender die op onze baggerschepen vaart.

vriendelijke groeten

Joost Post,Dubai










Goedendag,

Wij zijn een refit bedrijf gespecialiseerd in Saga's. Deze importeren wij uit Scandinavië en vervangen de oude Volvo motoren voor de TIMRAY motoren vanwege hun gunstige prijsstelling en robuste en degelijke bouw. Daarnaast hebben wij zeer goede ervaringen met de TIMRAY motoren dus we zeker ook onze komende projecten met deze motoren uitvoeren.

Hiermee geven blazen we de SAGA's een nieuw leven in waardoor deze boten weer decennia's ertegenaan kunnen.

Wij en onze klanten zijn zeer tevreden met deze hermotorisatie!

M.v.g.

Diederick

Van Hal Vaargoed, Amsterdam



Geachte heer / Mevrouw

Wij hebben ons 10 meter lange jachtje voorzien van een nieuwe Timray 49 PK.

Er moesten aardig wat aanpassingen gedaan worden, zoals het verbreedden van de bun, en het vervangen van de schroef voor een vierblads schroef.

Maar het resultaat liegt er niet om de motor heeft een zeer laag geluidsniveau en is nagenoeg trillingvrij, en vaart beter als voorheen.

Wij zijn er zeer content mee zeker gezien de prijs voor de motor

Sjanie en Fedde uit Schiedam



De motor in mijn boot (10 meter 7,8 ton) was aan vervanging toe. Na lang zoeken kwam ik bij Timray uit Katwijk uit. Ben eerst eens bij ze langs gegaan en bij een kopje koffie de details doorgenomen. Het werd een TMD 58pk met PRM 120 keerkoppeling en Python-drive. Jachtservice Jepma uit Grou (Fr.) heeft voor mij de nodige aanpassingen aan de boot verricht en de motor netjes ingebouwd. Het is nu weer starten en lopen. De motor loopt mooi en rustig. Ik hoop er nog vele jaren plezier van te hebben.

Vr. gr. Bert uit Purmerend



Eindelijk zit de 49pk motor er in. Man wat een mooie robuuste motor! Alles aangesloten ontlucht en hoppa starten lopen, zonder ook maar een slag over te slaan.

Ik had zo'n eerste x op z'n minst een rookpluimpje verwacht.... maar net als de baas, hij rookt niet,

Voorzichtig warm laten lopen om daarna een proefvaart te maken.

Man wat een geweld deze motor met (juiste schroef) loopt als een trein....

Hiervoor lag er een omgebouwde benzine motor in met 40 PK en kreeg ik de schuit max op 11km/u nu doet hij al 10 km/u bij 1400 toeren...

Motor moet nog inlopen dus wil ik hem nog niet echt laten stampen maar ik ben nu al helemaal overtuigd van de kwaliteit prijsverhouding.

Volgend seizoen zal ik uitgebreid verslag doen...

Hier alvast wat foto's..

Ik laat snel weer van me horen

Marco Smit, Zwartsluis





Wij hebben gekozen voor een TMD32di 32pk motor en naast de gebruikelijke vaarwegen in onze omgeving zijn we er ook o.a. mee naar Belgie gevaren.

Motortje heeft genoeg vermogen voor ons bootje.

Oleg Darvirtican



Goedendag,

Wij verhuren Saga's in Tsjechië en deze hebben wij met TMD32di motoren uitgerust. Op dit moment hebben wij 3 Saga's in de verhuur en de motoren worden veel gebruikt maar vragen verder geen omkijken en zijn zeer betrouwbaar. Zeer belangrijk voor ons om onze huurders met goed materiaal weg te sturen waar wij en onze huurders op kunnen vertrouwen! Wij gaan binnenkort onze verhuurvloot verder uitbreiden en ook daar gaan wij de Timray motoren toepassen. Voor ons een vanzelfsprekende keuze aangezien wij zeer goede ervaringen hebben met deze motoren plus we minder dan de helft in aanschaf kwijt zijn t.o.v. een Volvo Penta of een Vetus motor!

M.v.g.

V. Janous





In de Johannes Vermeer is een Timray TMD49DI ingebouwd en drijft een heckdrive aan, de rondvaartboot is circa 12 meter lang. De motor heeft inmiddels probleemloos 2.650 uur gedraaid. Historisch Delft is het beste te ontdekken en te aanschouwen vanaf haar eeuwenoude grachtengordel. Al bijna 50 jaar koersen de schepen van Rondvaart Delft over deze grachten. Langs elke historische bezienswaardigheid en onder de eeuwen oude boogbruggen.Ons ervaren team van schippers en gidsen laten u Delft graag zien en vertellen enthousiast over de schilderachtige stad. De vaderlandse geschiedenis, de prachtige oude binnenstad, Delfts Blauw, Oranjestad, Johannes Vermeer, Hugo de Groot, Piet Hein en nog veel meer komt aan bod tijdens de rondvaart.
Er zijn 3 rondvaartschepen waarvan de fluisterboot “Willem de Zwijger” een van de eerste volledig elektrische rondvaartboot van Nederland is. .De schepen zijn van het Delfts- grachtentype. Hierdoor zijn ze geschikt voor alle weersomstandigheden en kunnen met een volledig geopend of gesloten glazen dak varen.

De boten zijn midden in het oude stadscentrum aangemeerd. Dit op korte loopafstand van alle toeristische attracties.



M.v.g.
Anton Brands, Rondvaart Delf/Rederij Brands

http://www.rondvaartdelft.nl/nl/





Dit is een sloep waarmee kreeft en paling gevist wordt. Bijgaand twee foto’s Volgens de eigenaar is de motor 3-4 jaar oud.

Is er stik tevreden over.

Met vriendelijke groet,

Leon van de Zande

Sea & Shore Electronics
Yerseke

 



Goedendag,

ik heb een motor 49 pk. gekocht en laten inzetten via Gents Bootservice uit Evergem. Ondertussen heeft de motor 2500 uren gedraaid altijd op tijd servies gehad staat in een bootje van 7 meter en daar vis ik mee op garnaal met een net van 4,5 meter. Het enige dat ik gehad heb is een nieuwe sensor voor mijn toerenmeter en direct vervanging gekregen van Gents Bootservice in garantie (dank u ) een prima servies met dank

Hector Buysse,  Blankenberge België

op weg naar nog eens 2500 uren

P.s. bij deze kan ik u melden dat dit motortje niet meer verbruikt dan 2 liter per uur vissen met een garnaal net van 4,50 m. boven pees met de borden met en tegen stroom en lopen dus van ligplaats tot ligplaats daar zit 5 uur vissen in en 1 uur lopen niet slecht voor een motor van 49 pk. en dit tussen de 1000 en 1600 toeren





Goedendag,

IWij hebben 2x TMD120di scheepsdieselmotoren geplaatst ter vervanging van Perkins 86pk motoren. Met deze twin-installatie hebben we nu 240pk tot onze beschikking. Deze Deutz gebaseerde motoren draaien echt als een naaimachientje. We zijn erg content!

Amerglass 32
9.60x3.20x0.9
Gewicht 4500kg

wat zat er voorheen in:
motoren : 2x perkins 86hp
Schroeven 2x linksdraaiend 22duim en 24 spoed
Koppeling paragon 2:1
Topsnelheid 28km/u

Nieuwe situatie:
Timray 2x 120 turbo diesel met intercooler
Schroeven 2x linksdraaiend 22duim en 24 spoed
Koppeling baysan 130 2,5:1
Topsnelheid 38km/u



J. v.d. Sijpt, Walsoorden





Ik heb twee nieuwe 80pk motoren, de TMD80di met ZF45C keerkoppeling in mijn 18 meter lange boot, de Jokewierco geplaatst en de vorige motoren (twee Lister Petter met 1500 uur op de teller) vervangen.

De boot vaart nu stukken beter, het is eigenlijk niet te geloven!
Wanneer ik nu 1600 toeren draai vaar ik minimaal 2 km pu sneller dan voorheen met 3000 tpm.
Ik heb in de salon ook veel minder herrie, voorheen hoorde je de V drives, je hoort daar nu helemaal niets meer van(onbegrijpelijk) Deze motoren lopen naar ik steeds meer vaarten ga maken steeds mooier.

Nogmaals ik ben heeeeeel erg tevreden met deze motoren, volgens mij (jullie zeiden het al)zijn er echt geen betere motoren zoals ik nu bij mij aan boord heb, gewoon helemaal top en echt waar voor je geld.

groeten

Kees Kuyf, Schoonhoven














De motor is geïnstalleerd geheel conform de voorschriften van Timray. Nu ca. 834 uren in gebruik en de motor voldoet geheel aan de specificaties en mijn verwachtingen. Een prima scheepsmotor voor een betaalbare prijs.

Dhr. Meulendijk.
Eindhoven



De hermotorisering van onze boot Maroes.

Na onze oude Mercedes 30Pk motor keken wij al eens rond naar een andere motor,
tweedehands of nieuw.
De keuze viel uiteindelijk op de Timray TMD49di. 19 Pk meer dat wel maar voor langere tochten
wel handig.

Toen bleek dat de motor ook nog ging passen werd de bestelling gedaan, en een paar dagen later was de motor binnen .
De oude was al uit gebouwd en kon ik beginnen met het aanpassen van de fundatie.

Ik heb ook een nieuwe dieseltank geplaatst en de motor ruimte van een verfje te hebben voorzien kon de motor erin en aangesloten.

Lang verhaal kort maken alles paste en werkt prima en we konden op vakantie,we hebben in anderhalve week 35 uur gevaren.

En de motor draait steeds mooier hij heeft bijna 350 uren op de klok en dat zal dit jaar wel meer worden.
Verbruik weet ik nog niet precies maar het is beter dan de oude motor.

Vriendelijke groeten.
Familie de Boer.
Sneek
Ps de motor hb ik zelf ingebouwd op mijn werk de boot is een doorgaand project maar ach dat zijn alle boten.








Succesvolle Inbouw van u motor in noortucksloep 850 49pk timray diesel.

Tevens een volledig inbouwpakket via TIMRAY gekocht (schroefas/schroef/uitlaat/stuurinrichting/etc.) tegen scherpe prijs.

Temperatuurmeter gaf niet exact te juiste temperatuur aan. Na telefoontje nieuwe opgestuurd gekregen.


Met vriendelijke groeten,

K. Schoneveld, Oegstgeest




Timray motor TMD37di scheepsdieselmotor gekocht en ingebouwd bij scheepswerf Gebr.Bol in Monster.
De motor is ingebouwd in een stalen platbodem van 11,00 m lang en 2,85 breed.
De motor is krachtig genoeg en is erg zuinig ca. 1,2 liter per uur. Wij zijn er nog steeds erg content mee.

Afz Jan Groenewegen uit Naaldwijk




I have a 10hp TIMRAY engine in my fishingboat since 2010 and is working perfect.

I go net fishing every day.

Good priced engine that can compare with the big brands

Regards

Luis, Spain

Ik heb een 10pk TIMRAY motor in mijn boot sinds 2010 die perfect loopt.

Ik ga elke dag vissen (net vissen)

M.v.g.



Hierbij stuur ik de beloofde foto’s van onze TMD58di met H80 hydraulische keerkoppeling.
Het motortje loopt gesmeerd.
We hebben er al ongeveer 870 uur mee gevaren super!!!
Van Friesland tot aan Limburg.

Groetjes
Piet Strootman

Dinteloord




In onze Saga 27 ligt een Timray TM49DI.Voor het expansievat was geen plaats meer (inbouwhoogte) maar dat kreeg een prima plek elders.

Het is een no-nonsense motor, starten en lopen. Plenty vermogen voor deze 27-voeter.  En we hebben de indruk dat ie erg zuinig is, het brandstofniveau zakt niet erg snel dus we zijn nog lang niet aan een tankbeurt toe. Service-en ook geen probleem, alles is goed toegankelijk. Binnenkort mag de motor drie weken hard werken, we gaan er in het volste vertrouwen mee op reis !

Met vriendelijke groet,

 

Ascon de Vries
Beverwijk




Hallo,

Ben zeer te vreden over deze motor het is 4cilinder 49pk versie

Bij jachtwerf Stroobos IN STROOBOS.

m.v.g.

Henk van der Wal

Groningen

 






Na het besluit om mijn oude motor te vervangen ben ik een aantal dagen op het net aan het zoeken geweest. het mooiste moment was toen ik een gereviseerde motor aangeboden zag staan welke precies net zo veel kostte als het gehele pakket dat jullie in de aanbieding hadden. dus voor dezelfde prijs niet alleen maar een motor, maar tevens de keerkoppeling, de python drive, de motorrubbers en het dashboard.
Ik moet toegeven dat ik mijn bedenkingen had tegen dit, mij onbekende, merk.
de afspraak weke ik op oudejaarsdag maakte heeft mij toen omgeturnd. Een prima ontvangst, eerlijk, helder en gemoedelijk.
Ook het zelf inbouwen bleek mogelijk zonder al te veel toestanden, iets wat mij zeer vrolijk maakte.
de levering en de zorg hieromheen, zeer professioneel en keurig volgens afspraak, zelfs met een voor mij plezierig extraatje, waarvoor nogmaals mijn dank.
De motor is nu ingebouwd en ik gebruik de eerste twintig uur als inloop periode, waarna de olie en het filter worden vervangen.
tot op dit moment ben ik zeer positief over de motor.
Start vlot, ook bij koud weer. Loopt na een paar minuten mooi rond en relatief stil, een verademing vergeleken met de oude Hanomag.
Het motorgeluid heb ik gemeten en ligt nu, met een goedkope (bouwmarkt) isolatie, rond de 72 dB bij de stuurstand.
Voorlopig ben ik een gelukkig mens, en kan ik met vertrouwen de toekomst tegemoet zien.
Ik ben sinds een paar dagen in de VUT, en wil langere afstanden afleggen met mijn boot, de SHADOW.
mocht je mij ooit zien varen, schiet dan even aan, en bekijk deze prachtige motor.

vriendelijke groet,

Piet Vastenhout.

Aanvulling Januari 2013:

Eind 2012 bij jullie geweest en op oudjaarsdag mijn nieuwe motor besteld.
Nogmaals dank voor de oliebollen toen.
Ik heb negentien uur aangehouden als "inloop" periode, misschien niet echt nodig, maar voor mijn gevoel wel zo lekker voor een nieuwe motor. Na deze periode zijn de olie en het oliefilter vervangen. de olie in de keerkoppeling was al vervangen zoals voorgeschreven. Hierna heb ik eigenlijk vrij lange tochten gemaakt vanuit mijn woonplaats tussen de grote rivieren ben ik drie keer op het ijsselmeer/ merkermeer geweest. Natuurlijk ook wat kleinere tochtjes van twee uur of zo gemaakt.
Gemiddeld gebruik bij overwegend 2200-2400 toeren ongeveer drie liter per uur, voor een motor van 37 pk netjes.
De bedrijfsuren teller laat zien dat ik het afgelopen vaarseizoen iets meer dan tweehonderd draaiuren heb gemaakt.
Een ding wil ik jullie graag meegeven:
vanaf het moment dat de nieuwe motor was geplaatst heb ik met een heel zeker gevoel kunnen varen.
Een fantastisch gevoel dat de vaartochten voor mij weer extra aantrekkelijk maakt.

mijn dank en groeten van

Piet Vastenhout
Geldermalsen

Juli 2015.

Zojuist mijn zomer vaar vakantie weer afgerond. Mijn 37 pk tje heeft het weer prima gedaan. Afgelopen winter voor het eerst de kleppen gesteld, want na ruim 200 uur begon ik ze nu te horen. Stond ook in de handleiding dus dat klopte precies.

Verder heb ik eigenlijk tot op dit moment geen enkel probleem ontdekt. Het is steeds weer starten – lopen zomer en winter.

Dan geen minder goede punten ? als ik even nadenk kom ik aan een lichte rookvorming als de motor warm is tijdens het varen. Wat waterdamp van de natte uitlaat,? maar mij betreft prima, want je moet het weten anders valt het niet op. Ondertussen vanaf de plaatsing begin 2013 nu rond de 320 motor uren op de teller. De trips die ik maak zijn eigenlijk altijd langer en het aantal vaaruren per dag is zelf een keer opgelopen tot meer dan 12. Ook geen centje pijn.  Heren, tot dit moment nog steeds helemaal blij met jullie motor. Graag tot een volgende aanvulling.

November 2016:

Vanaf de update van 2015 zijn er weer heel wat motor uren op de teller bij gekomen.

Onder andere heb ik een trip gemaakt naar Berlijn waarbij ik elke dag zo rond de 100 km heb gevaren, dus 10 á 12 uur per dag.

Helaas geraakte op dag twee een van de verstuivers verstopt door brandstofvervuiling zodat ik (gelukkig nog in Nederland) vervangende onderdelen nodig had. Dankzij de hulp van jullie en mijn dochter en schoonzoon die bereid waren om het rondje  Geldermalsen-Katwijk –dronten-Geldermalsen te willen rijden, draaide de motor s’avonds weer als vanouds. De hele trip naar Berlijn 227 draaiuren gemaakt waarbij halfverwege op de terugreis nog een V-snaar sneuvelde. Verder geen problemen gehad. Ook het lichte roken wat ik eerder meldde lijkt nu verdwenen. Mogelijk is de verstuiver al eerder vervuild en aan het druppelen geweest.

Wat mij betreft ben ik nog steeds een aanhanger van dit merk. Geen slag gemist gedurende de hele reis en nu, op het moment van schrijven, staan er ruim 650 motor uren op de teller.

Vanaf de eerste proefvaart in maart 2013 tot nu dus eigenlijk probleemloos op die ene verstuiver na.

Succes met de motoren verkoop en graag tot de volgende update.

Piet Vastenhout a/b ms. Shadow





 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Hallo,

Hierbij wat impressiebeelden van mijn TMD32di.

De motor draait prima en er zijn weinig trillingen.
Ik ben er zeer blij mee en heb er alle vertrouwen in dat deze nog lang meegaat.

S. van Vleuten









 
In onze van Leeuwenschouw 7.20 meter heb ik  een Timray TMD20di in gebouwd, geleverd door v.d Werf Wergea.
De hele zomer en najaar hebben wij al veel plezier van de motor gehad.

Dit is een stille, krachtige en zuinige motor en zijn er zeker van dat we met deze motor nog
jaren met plezier gaan varen.


Fam. Witteveen, Grou




Beschrijving van mijn zeilboot merk Jeanneau bouwjaar 1980 van 10 meter lang, 3.28 breed, 2 meter diepgang , water verplaatsing 4.2 ton heb na 31 jaar besloten een nieuwe motor in te bouwen maar de prijs voor vervanging voor 14 pk Yanmar was wel erg hoog, dus maar zoeken tot ik op een Timray diesel motor viel van 21 pk heb deze dan ook aangeschaft en zelf ingebouwd met wat aanpassingen aan de sokkel van de boot is alles vlot verlopen en ook in samen werking met Timray Nederland. Ik ben van mening dat een ieder die technisch onderlegd is deze motor probleemloos zelf in kan bouwen. Heb dit seizoen met mijn zeilboot op motor 55 uren gevaren zonder een probleem dus het vertrouw in deze motor is bij mij zeer hoog, het aantal uren is niet hoog maar het is tenslotte een zeil boot en aangezien dat bij de referenties niet veel zeilboten staan vond ik het mijn plicht iets te schrijven over mijn Timray 21 pk motor.

Claessens Theo, Niel, Belgie

 






De keus was twee dikke diesels (6cil. 100pk) laten reviseren of twee nieuwe motoren aanschaffen.
Goed rondgekeken en de afweging gemaakt dat wij geen groot motorvermogen nodig hadden. Op de beurs BOOT Holland in Leeuwarden kwamen wij in contact met TIMRAY en eigenlijk was de keuze snel gemaakt.

Twee kleine motoren van 37pk 4cil. met een hydraulische koppeling en daarachter een Pythondrive. De kosten voor de nieuwe twee TIMRAY motoren met koppeling waren ongeveer gelijk aan het reviseren van de oude. Inruil van de oude motoren konden we wegstrepen tegen de uit- en inbouw.

Twee kleine 37pk motoren zou de boot het daar goed mee doen? Door fa. Lips was een berekening gemaakt en daar werden de schroeven op aangepast. De boot vaart bovenverwachting met een maximum snelheid net boven de tien knopen. kruissnelheid 7-7,5 knoop. Zelfs op éen motor loopt de boot met 1500 toeren nog 4,5 knopen. Dit gemeten met de GPS en dat is stroomopwaarts op de GELDERSE IJSSEl ! Nu zo'n 920 draaiuren verder zijn we dik tevreden.  Hoogeveen Yachting heeft de motoren goed ingebouwd en verzorgt namens TIMRAY de afterservice prima.

G.Remkes
Emmen





Vertaling:

Goedendag,

Langs deze weg wil ik zeggen dat ik erg blij met mijn nieuwe motor en ben blij een Timray te hebben gekocht. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Daar kunnen "de grote jongens" (Volvo/Yanmar/Vetus/etc.) nog wat van leren.

M.v.g.

John Burke, Tipperary, Ireland




De TIMRAY TMD49di motor ziet er nog mooier dan verwacht uit en is in goede conditie geleverd. De motor is netjes in lijn ingebouwd op een nieuw op maat gemaakte fundatie. Tevens heb ik een nieuwe schroefaskoker, schroefas en schroef gemonteerd. Na alles aangesloten te hebben, zoals instrumentenpaneel, accubekabeling, brandstofaansluiting met retourleiding Koelwateraansluiting, besturingsbekabeling, de boot te water gelaten, de brandstof doorgepompt en gestart. De motor liep direct, klasse. Een minuut of 20 rustig laten draaien, toen de motor ongeveer 20 minuten belast laten draaien. Daarna heb ik gelijk een proefvaart gemaakt van ongeveer 3 uur Ik heb een bescherming gemaakt voor het luchtfilter zoals op de foto in de bijlage te zien is.

Nogmaals, hartelijk dank, En met vriendelijke groet:

J.A.M. Steentjes
Schipluiden









De Jonge Hendrik ( tjalk)gebouwd in 1896 moest een nieuwe motor hebben want ik wilde niet wachten tot de oude motor een Bedford uit 1963 het zou begeven. Na veel zoeken was de keuze uiteindelijk niet moeilijk (een Timray) een eerlijke en degelijke motor die zijn betrouwbaarheid en levensduur in het buitenland allang heeft bewezen. Dus ik heb veel geld bespaart door een Timray motor te plaatsen. De keuze is geworden de TMD58 di met een hydraulische koppeling een sterke motor want op het wad heb ik soms wat extra vermogen nodig. Een inbouw adres gezocht op de site van Timray en zo heeft Remko van Watersportservice Noord uit Post (Groningen) binnen de afgesproken tijd een complete motor, Pythondrive PD-M45 met stuwdruklager en een nieuwe schroef geplaatst. Ik ben zeer tevreden over de keuze van de inbouwadres zeer vakkundig, kennis van zaken en goed uitgerust met alle gereedschappen apparatuur en voorraad onderdelen. Al met al een zeer goede investering waar ik en mijn gezin nog jaren lang veel plezier aan ga beleven.

Type schip Tjalk lengte 13.70 breed 3.30 diepgang 60cm waterverplaatsing 24ton Motor TimrayTMD 58 di met hydraulische koppeling ( links laten draaien) Pythondrive PD-M45 Schroef EP3B 20" x 12" LH MnBr Bij 1600 toeren is de snelheid 10 km/uur en heb zelfs pk's over want de maximale toerental is 3000 toeren

Mvg
Wim Eijkenboom
Zuidbroek




Wir haben im november Ihren Timraymotor eingebaut und Das Schiff nun seit mai wieder im Wasser .Der Motor ist Sehr leise und so wie es scheinr sehr sparsam , aber kräftig.

Der Einbau gestaltete sich auf grund der Größe des Motors erst Schwierig aber durch einige umbauten an den Aufhängungen war es uns dann doch möglich das Schmuckstück im Motorraum unserer Saga27 zu versenken. Wir sind sehr zufrieden mit diesem Motor und auf jeden Fall empfehlen wir einen Timray-motor

Besten Dank und bis zum nächsten mal

Christian Sender

moin von Norderney Deutschland 

In november hebben wij een Timray motor geïnstalleerd en het schip in het voorjaar terug in gebruik genomen. De motor is zeer rustig, verbruikt weinig brandstof en heeft voldoende vermogen. Door de afmetingen van de motor en t.o.v. de beschikbare ruimte in de boot hebben wij wat aanpassingen moeten maken aan de fundatie om de motor in de motorruimte van ons schip, een Saga27 te monteren. Al met al zijn wij zeer tevreden met deze motor en kunnen een Timray motor zeker aanbevelen.
Wij danken u voor uw ondersteuning en graag tot een volgende keer





In januari zijn we gestart met de bouw van onze sloep. Tijdens het engineren hebben we besloten een Timray 32 pk te monteren. We zijn heel tevreden over de samenwerking. Vanaf het eerst contact, de verkregen informatie en niet te vergeten de persoonlijke benadering spreekt ons enorm aan. De motor hebben we probleemloos zelf ingebouwd, waarbij telefonisch backup met jullie altijd mogelijk is geweest. Inmiddels hebben we alweer 685 draaiuren erop zitten en zijn heel tevreden. De motor draait als een zonnetje. Buiten een beetje condens in de klokjes is het helemaal top. De motor heeft voldoende vermogen, tussen de 800 en 1100 toeren varen we met iedereen mee. Gegevens van de boot 7.40 mtr. waterverplaatsing 3 ton. Kortom een top motor voor een prima prijs, welke zeker aan te bevelen is.

groet,

Alfred van Leeuwen

 



Zoals wij al zeiden, is de communicatie met zowel onze inbouwer Martijn Zonneveld als Timray altijd prettig verlopen.

Het verbruik van onze motor vinden wij een postief punt namelijk, 1,5 a 2 liter per uur! Verder start de motor snel en probleemloos en hij loopt soepel en mooi rond! Hierbij nog een aantal foto's van de motor en deze referentie mogen jullie plaatsen op de site.

Met vriendelijke groet,

fam. R.J. van der Linden

Landsmeer



Heren,

Motor is ingebouwd en draait naar behoren. Vermogen van 37pk is ruimschoots voldoende voor mijn zeilboot.

M.v.g.

Henk Kouwe, Brouwershaven



Beste Mensen,

We hebben een ruim 50jaar oude Doerak 8.5AK. Hierin stond nog de originele Peugeot Indenor van 45pk, echter, lekke koppakking etc. plaatste ons voor de keuze: reviseren of nieuw. Na een aantal gesprekken op beurzen met de mensen van Timray was de keuze al snel gemaakt. Er is door een door Timray aanbevolen inbouwer een 32pk Timray diesel met pythondrive ingebouwd. Nu al weer ruim 870 vaaruren gemaakt en......geweldig. de motor start al al je alleen maar aan vertrekken denkt. Het geluid is in vergelijking met onze oude motor veel minder. De pythondrive zorgt voor een heel rustig vaargedrag en met deze motor met 32pk zitten we heel vlot bij 1400 toeren op 5,5kn. De oude peugeot had hier ruim 2000 toeren voor nodig en het nodige lawaai. Het verbruik hebben we nog niet gemeten maar onze schatting is dat de motor ongeveer 2lt. diesel per uur gebruikt. kortom erg tevreden over de motor en het inbouwen.

Nog een tip: mocht je een nieuwe motor in een oude boot zetten, haal de dieseltank er uit en maak deze schoon. Je hebt op dat moment w.s. alle ruimte en geloof me, de dieseltank kan echt wel een schoonmaakbeurt gebruiken. Na twee keer stilgevallen te zijn op een snelstromende IJssel weten we er alles van. Ik kon de tank niet uit de boot krijgen en het schoonmaken kostte daarom erg veel moeite, maar het is voor elkaar gekomen en er kwam weer diesel in het systeem, want zelfs een Timray diesel loopt niet op lucht!!!

vriendelijke groet,

Rick Veldkamp



Cheoy Lee Trawler 46

2x TMD80di scheepsdieselmotoren met P80-M Pythondrives

Foto motorruimte volgt

C. Brouwer
Lemmer






In ons skûtsje Lytse Sef. hebben wij een TIMRAY 58pk ingebouwd.

Wij zijn zeer tevreden met deze motor en maken met plezier gebruik van deze motor

Dhr. Seffinga, Sloten

 







 
Hallo Timray,

Zoals beloofd een berichtje over onze TMD27di.

Dat jaar en het daaropvolgende jaar hebben we intensief met onze vriendenclub gebruik gemaakt van het motortje.

Met z'n 32'en op de boot is eerder regel dan uitzondering, maar het motortje heeft daar geen enkel probleem van.

Sinds 2013 hebben we al weer verschillende keren met een grote groepen gevaren en met veel plezier.

Zo is en blijft varen echt een feest.

Groetjes

Rick Hoogkamer

Roelofarendsveen

Het "Taatje" is een duwslepertje van 2,8 ton. De romp is gebouwd door de "Huizer Marina B.V." met bouwnummer 5 en is het enige exemplaar dat voor het zwaardere werk is bestemd. Zij is afgebouwd in de winter van 2010/2011 op "De Botterwerf" te Huizen. Haar afmetingen zijn 6,10 x 2,10 x 0,90 mtr. (diepgang in rust 0,70 mtr.). Zij wordt voortgestuwd door een 4,2 liter vier cilinder Timray dieselmotor zonder drukvulling met 80 APK bij 3.000 omw/min. die op zijn beurt via een hydraulische overbrenging van 3:1 een speciale bronzen vierbladsschroef aandrijft van 20" (= 51 cm). De paaltrekkracht van het "Taatje" bedraagt hierdoor tenminste 0,8 ton. Dit duwslepertje heeft buiten de interkoeling op de motor ook een gesloten buitenkoeling middels kim-, kiel- en vlakkoeling en heeft bovendien een flaproer waardoor zij zeer wendbaar is. Het ingraven als gevolg van het krachtige voortstuwingssysteem wordt grotendeels gecompenseerd door een schroeftunnel met trimvlak.
 

M.v.g.

Slokker

Barracuda Maritieme Dienstverlening, Huizen



 







Goedendag,
We hebben een soort trawlertje gekocht van 11 meter lang en 8ton die is omgebouwd tot een woonbootje. Hierin zit een 27pk dieselmotortje me hydraulische keerkoppeling die nu 800 uur heeft gedraaid. Motor start en loopt en is niets op aan te merken. Wij zijn zeer tevreden met deze motor!
M.v.g.
Frederik, Leeuwarden



We hebben nu zo ongeveer 1240 uren met de Timray TMD70di motor gevaren welke ingebouwd is in onze 11.5 meter lange kruiser ANNA en ik kan u zeggen met heel veel plezier, en we hopen op nog heel,heel veel uren vaarplezier in de komende jaren.

Vriendelijke groet, Marten Cuperus, Franeker.







Mijn vrouw en ik zijn zeer tevreden over onze nieuwe Timray 58 pk tdi motor.
Ingebouwd voorjaar 2010 in onze Waterman kruiser 10,40mtr.
Nu 1190 vaaruren verder ,loopt rustig, verbruikt geen druppel olie, zuinig dieselverbruik.

Zeer tevreden over de inbouw uitgevoerd in Wassenaar door Harry van Wijk

Tine en Jan Velema
Voorhout.


 



Wat een verademing. Ik draai nu bijna 6 jaar met de Timray 49 pk en ik moet zeggen dat de motor echt geweldig loopt. Hij is nu lekker ingelopen en het is bijna eng hoe snel deze start. Al met al ben ik dus zeer tevreden over de motor. Ook de manier zoals deze geplaatst is is echt prima maar dit hebben we dan weer te danken aan Martijn van MRZ engineering Ik hoop nog heel erg veel plezier van deze motor te hebben! Maar zoals het er nu naar uitziet gaat dat vast wel lukken. Groeten,
Rob Dekker
Medemblik

Voor mijn 6,5 m stalen vlet, gebouwd bij Ello Vlettenbouw in Wartena, moest ik op zoek naar een nieuwe motor. Na wat speuren op internet kwam ik bij Timray uit.

Eerst veel gelezen aan verhalen op internet die naar mijn gevoel vaak berusten op vooringenomenheid of commerciële belangen. Daarna Timray gebeld en die brachten mij, op mijn verzoek, in contact andere eigenaar van een Timray motor in Sneek. Die wist mij te overtuigen omdat hij er tevreden mee was.

Er zijn natuurlijk kleinere modernere motoren te koop echter voor een prijs van bijna drie TMD motoren. Complexe elektronische motormanagement systemen spreken mij daarnaast niet aan mede gezien de weinige draaiuren die ik jaarlijks maak.

Er waren wel wat problemen tijdens de installatie zoals tweemaal een lekkende olieslang, een vals contact makende kabel van de startmotor (slordige montage) en één verstuiver functioneerde niet goed. Ondanks deze installatie problemen ben ik ervan overtuigd dat het goede motoren zijn en met hulp van Timray is alles snel en keurig opgelost!

De motor loopt nu perfect!

Vanwege de goede ervaring met deze motor hebben we voor onze 2e boot hebben we een TMD20di aangeschaft.

Daan van Norden, Leeuwarden









Hebben door Van der Werff in onze Stavo een 49pk motor laten inbouwen naar alle tevredenheid, ook met de service. Nou wij gaan regelmatig met de familie leuk varen, ben daar zeer tevreden over en de motor loopt 100 procent en de olie blijft mooi schoon en verbruikt weinig diesel en heeft inmiddels al 1285 draai uren. Er kan volgens de geleerden nog iets meer spoed in de schroef maar hoeft niet, draait mooi.

Oent jerens

J. Haitsma, Akkrum





 
De 49 pk die ik bij TIMRAY heb gekocht werkt prima.
We gebruiken de boot om met vrienden in Amsterdam te varen.

In gebruik nemen ging erg soepel. Liep na omdraaien sleutel.

Wij zijn zeer tevreden en hebben daarom een 2e 49pk Timray motor gekocht om in een andere boot van ons te plaatsen.

Jan Cramer
Amsterdam

Update 2013: Vanwege grote tevredenheid van deze motoren hebben we nu weer een 3e motor gekocht, een 37pk die we in onze nieuwe boot hebben geplaatst.

 



In 2009 is de vorige motor stukgelopen tijdens de vakantie. De boot naar huis laten vervoeren en toen gaan zoeken op internet voor een revisie of gebruikte motor. Uiteindelijk bij Timray in Valkenburg bij Katwijk terechtgekomen.

Deze biedt motoren aan voor een zeer nette prijs. De motor bij Timray in Valkenburg bekeken en maten opgenomen of deze zal passen en dat ging dus. Een motor laten afleveren bij mijn haven en deze met professionele hulp met nieuwe fundatie er in gezet met een homokinetisch koppeling er tussen.
Start 's morgens meteen en we hebben een verbruik van 1 ltr per uur bij een toerental van ongeveer 1800 tr.

Een complete motor voor een zeer schappelijke prijs. We zijn zeer tevreden!

G.H.Heijnes, Eersel

 

L.s.
Sinds 2009 een TMD70di voor een Skûtsje van 16 meter lang en 3.60 breed. 
De motor heeft een 24 volts aanpassing t.b.v. de 80 watt boegschroef.
T. Brouwer, Lemmer







 
In 2009, 2 weken voor de bouwvak, hadden wij de pech dat de bmc 1500 diesel op zijn motor olie ging lopen. Kortom dit was het einde voor de BMC. De motor was al zeer oud en verbruikte veel olie en bijna 7 liter diesel per uur. Via internet kwamen wij Timray tegen. Mijn vader ging vanuit zijn vakantieadres de motor ophalen bij Timray. Gelukkig heeft mijn vader een Peugeot Partner waar de motor in paste. Vervolgens hebben wij hebben de 37 pk tmd met mechanische keerkoppling en python drive in de boot laten inbouwen bij Hulzinga watersport in Wolvega. Deze heeft prima werk geleverd en wij hebben nu bijna 1150 uur op de teller staan. De nieuwe Timray is nu zeer zuinig en veel stiller als de oude bmc. De 37pk`s geven nu ook veel meer schroefwater als voorheen. Sleutel om en de motor loopt als een zonnetje. Wij zijn zeer tevreden over de motor en de service van Timray.

Familie De Weert
Emmeloord





Heren,

Langs deze weg wil ik mijn goede ervaring delen voor de 5 motoren die wij in 2010 bij jullie hebben afgenomen.

Samen met een groep vrienden hebben wij een eigen boot ontworpen en daar 5 van laten bouwen. In elke boot hebben we een TMD37di geplaatst en dat is een hele goede keuze gebleken!

Inmiddels 1228 uur gevaren met de sloep waarin ik jullie TMD37 PK hebt ingebouwd en de motor loopt nog net als nieuw als een zonnetje

bijgaand enkele foto's van onder andere de presentatiedag aan familie en vrienden waarin we de 5 boten in gebruik hebben genomen.

groet, Chris Appels, Pingjum















Beste mede Timray gebruikers

Bakdekkruiser "Silfrie', Bouwjaar 1935, 8 meter lang, breed 2.10 met een diepgang van 0,70.

De oude motor was een Albin 4 cillinder ( benzine/ petroleum) en was na 50 jaar toe aan vervanging. Eind 2009 heeft de Albin plaats gemaakt voor de Timray 27 PK, ingebouwd door van der Werff te Wergea Friesland. Deze zomervakantie in volle tevredenheid ermee gevaren, met een uitstekend bedieningsgemak.

Met vriendelijke groet

G.Groote

Leeuwarden

 




 
Geachte mijnheer, mevrouw,

In deze boot (zie foto) zit een TMD58di 58 PK diesel. Deze motor is door ons begin 2009 zelf ingebouwd en in werking gezet door een erkend inbouwbedrijf. De motor is geheel compleet dus makkelijk in te bouwen alles opnieuw aangepast en vaart als een zonnetje. Heeft nu ongeveer 485 uur gedraaid naar alle tevredenheid,

Groet T. Zwetsloot
Nieuwe Wetering



Na 1350 uur te hebben gevaren met de nieuwe 27 pk 3 cylinder Timray welke ik bij VDM Watersport hebt gekocht en in heb laten bouwen ben ik zeer goed te spreken over de eigenschappen van deze motor. start gelijkt, niet meer voorgloeien, stil en het vaart lekker door. genoeg power voor deze veilingschuit. Wij gebruiken deze boot ook voor rondvaarten in onze regio.

Ik zou iedereen deze motor zo kunnen aanraden, ik wil niets anders meer.

Schuit is 8 meter lang weeg ca.2750 kg en ons vaargebied is het Westland.

Met vriendelijke groet, Cees Dremmel/ Maassluis

Ps. neem gerust contact op met VDM Watersport voor contactinformatie om een stukje mee te varen met deze veilingschuit.


Goedendag,
Ik ben erg tevreden over de motor, het brandstof verbruik is 3 en een halve liter per uur op de grote rivieren bij een toerental van 2200. Nog even over de service , die Harry van Wijk Boatservice mij vorig jaar heeft geven , die was uitstekend , alsnog bedankt , Ik heb een aantal foto's bij gevoegd.

De boot is 10,10m lang, 3,05 br., en weegt ongeveer 7500.kg, Type REZO,
Gebouwd in 1975 door H.J.de Regt , zoon en schoonzoons , dus eigenbouw

Vriendelijke groet,

Arie Monster
Vlaardingen

Toevoeging augustus 2010:
Ik wilde nog even laten weten dat wij ook dit seizoen weer door zowat heel Nederland hebben gevaren. Grote rivieren en kleinere wateren, tegen de stroom in en met de stroom mee. Allemaal geen probleem en naar tevredenheid. De motor heeft exact 3.2 liter per uur gebruikt.



L.s.

In de winter van 2008-2009 hebben wij, twee vrienden, een oude reddingssloep van 8 x 3 meter compleet opnieuw opgebouwd. Toen alles klaar was stonden we voor de keuze om de oude, originele dieselmotor te reviseren of een nieuwe motor te laten installeren. We kwamen toen al snel bij de Timray 37PK met hydraulische keerkoppeling uit, die qua prijs/kwaliteit verhouding als beste uit de bus kwam. We hebben er tot op de dag van vandaag geen spijt van. We gebruiken de sloep in de zomer dagelijks om door de Amsterdamse grachten te varen, voornamelijk voor recreatieve doeleinden en af en toe voor tochtjes voor bevriende groepen. De sloep weegt bijna 3 ton, samen met het maximaal aantal personen dit een flinke hoeveelheid aan gewicht. De motor heeft hier echter geen enkel probleem mee en ligt zeer snel stil wat erg belangrijk is in de grachten. De nazorg m.b.t. onderdelen voor onderhoud en het contact met Timray ervaren wij als zeer prettig. De sloep is o.a. verder voorzien van een boegschroef, hydraulische stuurinrichting, automatische bilgepomp, audio installatie met speakers en rondom LED verlichting aan de binnenzijde voor in de avonduren. 

 

Diederik van Hal, Amsterdam

 





Deze prachtige boot is uitgevoerd met een Timray 37 pk diesel met veel pit! Het is een betrouwbare zuinige motor die eenvoudig is in het onderhoud. Prettige ondersteuning door de leverancier staan altijd voor je klaar!

Milan Nijsse

Deventer

 



Wat een fijne combinatie is dat die 49 pk in die Pettersson, ronduit geweldig Als je even het gas erop zet dan moet je je bijna vastgrijpen zo’n spurt neemt hij. Ik gok dat er zeker 30 km/h in zit ! We hebben voornamelijk zo’n 1500-1600 toeren gelopen. Dan naar 2600-2700 toeren voor planee. Heerlijk!

M. Thijn Amsterdam

 





Wij varen sinds april 2009 met een Timray van 49 pk geleverd door VDM watersport. Na een paar kleine probleempjes bij de inbouw, die snel en en vakkundig opgelost zijn door VDM, hebben wij er inmiddels 950 uur met veel plezier mee gevaren.

met vriendelijke groet

Leen en Hennie van der Stok, De Lier

 


 





De stokoude Ford Major dieselmotor een hebben wij vervangen voor een TMD 58 Di en ingebouwd in onze praam genaamd;"Quinnat" bij jachtwerf De Driesprong te Langelille. Tijdens de inbouw hebben we wat probleempjes moeten oplossen (zoals het aanbrengen van aangepaste motorsteunen,bevestigingsteunen voor morse en stopkabels) De metertjes zijn niet waterdicht en vertonen wat condens aan de binnenkant. Inmiddels heb ik 641 draaiuren op de teller staan waarbij de jaarlijkse service/onderhoudsbeurten netjes zijn gebeurd en ben zeer tevreden over de Timray motor. De vertaling van de manual is niet helemaal 100%. Timray heeft aangegeven deze punten inmiddels verbeterd te hebben.

Koos en Ada van der Zalm
Kalenberg





Hierbij de foto’s en ervaring van de TIMRAY motor die wij in onze boot hebben ingebouwd.

Het inbouwen hebben we in 2007 zelf gedaan wat totaal geen problemen heeft opgeleverd. Het aansluiten van de motor op het koelsysteem en uitlaat is geen probleem ook zo met het display, alles is door de fabriek goed voorbereid en past precies. Na het ontluchten van de motor heb ik deze zonder problemen gestart de motor reageerde alsof hij al jaren in mijn boot zat, na 2 uurtjes warm draaien ben ik gaan varen.

De motor heeft er inmiddels weer 260 draaiuurtjes er op zitten naar volle tevredenheid. Ik ben van mening dat een ieder die technisch onderlegd is deze motor probleemloos zelf in kan bouwen.

De motor is een TMD 37 di die ingebouwd is in een zeiljacht van 11.20 meter.

Met vriendelijke groet

Jim Duivestein.
Oss

 



In 2008 kochten wij voor onze “Titanic” een 37 pk motor van Timray.

Over het algemeen zijn we er erg tevreden over; hij loopt probleemloos.

Het enige probleem dat we er mee hebben is om dat we een opejn boot hebben zonder afdekking, dat door roestvorming bij de startmotor deze niet naar behoren meer functioneerde.

Naar we nu begrepen hebben is dit een probleem geweest bij de eerste generatie Timray motoren bij installatie in een zeer vochtige omgeving en is dit probleem intussen aangepakt.

Ondanks dat de garantie termijn intussen was versterken, hebben we toch maar Timray gebeld. Uit coulance konden we direct gratis een nieuwe startmotor ophalen en loopt alles weer als een zonnetje. Wij zijn klaar voor Sail Amsterdam.

Klasse Timray! 

Paul Steenhorst en Hemmo Sportel

Amsterdam

Notitie Timray: de motoren worden sinds enige jaren gespoten met 2 componenten lak systeem van het Noorse gerenommeerde maritieme lakken merk:
 
 en alle blank metalen delen worden gecoat. Zodoende is roestvorming niet meer mogelijk.

 








 
Heb er momenteel ruim 870 uur mee gevaren en bevalt prima. Alleen heb ik alle slangenklemmen moeten vervangen want die zijn kwalitatief heel slecht en het indicatiepaneeltje op het dashboard is krom getrokken door de zon. Boot zelf is 13m lang en tien ton.

mvg.

Karel van den Braber,  Heerhugowaard

notitie van het TIMRAY team:

Punten van kritiek zijn inmiddels verbeterd en vanzelfsprekend aangegeven onderdelen kosteloos vervangen met de verbeterde onderdelen.

Wij danken onze klanten voor de opbouwende kritiek.



Mijn boot is twaalf meter lang en weegt 8 1/2 ton
Er lag eerst een oude motor van 80 pk in en is vervangen door een Timray 58 di en aan de schroef is niks veranderd De Timray motor is zeer sterk en krijgt het schip op zijn gemak op volle snelheid De motor loopt zeer rustig en het  gebruik van diesel is ook een pluspunt van Timray
Ben zeer tevreden over de motor voor dat geld onbezorgd door Nederland en België te varen
Ga zo door dan vaart binnenkort iedereen met een Timray motor

Groetjes Jan Vermonden

Baarle-Nassau

 



In 2008 hebben wij de Timray Type TMD 49 Di laten plaatsen door jachtwerf Van der Werff in Wergea. We kozen voor deze motor omdat het in vergelijking met andere merken een betaalbare en degelijke motor is. De kwaliteit van de motor is prima. Het is het starten en wegwezen. Bovendien loopt de motor mooi en rustig en is zuinig in verbruik. We zijn er zeer content mee. Het is heerlijk om zorgeloos te kunnen varen!

met vriendelijke groet,

Karel en Giny Nieborg

Wergea

 



Langs deze weg onze ervaringen van de aangeschafte Timray 27pk ,3 cilinder scheepsdieselmotor, die in okt.2007 is ingebouwd in onze Daalmeerkruiser , L .8.00 x Br. 3.00 x D. 0.8 meter, Jachthaven te Leidschendam, en 4 seizoenen mee gevaren en wel met het nodige genot, namelijk probleemloos en ook geen dagelijkse controle van o.a. het oliepeil, geen olie verbruik. De motor is vrij stil, krachtig en zuinig nl. 1.7 Liter per uur bij 1900 toeren, snelheid +/- 12km p/u. Wij zijn zeer tevreden over deze motor en voor de aanschafprijs kan men de oude motor niet laten reviseren.

Mvg. W.Rijsdam , Woonplaats - Leiden

 



Ik ben erg tevreden over de 27 Pk Timray Diesel, Het is starten en lopen. Als hij het contact sleuteltje al ruikt dan start hij al en het verbruik valt erg mee,
Al is het niet de meest compacte diesel, maar voor de prijs/ kwaliteits verhouding kan ik hem zeker aanbevelen

 



Wij hebben 3 boten in onze familie:

een TMD49di 49pk motor in Boot 1
&
een TMD37di 37 pk motor in Boot 2
&
een TMD37di in Boot 3

Wij hebben nu de motoren een aantal jaren in gebruik en zijn zeer tevreden.

M.v.g.

Ab Danser
Oostzaan


boot 3


boot 1



boot2



 
We kochten onze lifeboat, afkomstig van de autocarrier “Olive Ace” medio 2007 in originele staat. Het vrachtschip zelf, waarop een tweetal lifeboats, werd in 2002 gesloopt. De gehele renovatie nam een vol jaar in beslag. De nieuwe Timray diesel TMD37 hebben we, met enige gespecialiseerde hulp, zelf ingebouwd. De aantrekkelijke prijs en juiste performance was doorslaggevend voor de aanschaf van deze krachtpatser. Met de 17” schroef krijgen we de sloep bijna in planee bij z’n 18 knopen en 2500 rpm. Maar lekker stapvoets varen door de Leidse grachten geeft minstens evenveel plezier. We hebben er inmiddels zo’n 1475 vaaruren opzitten en de machine draait als een zonnetje! Het motorgeluid is redelijk; de trillingen zijn minimaal te noemen. Absoluut een goed gevoel bij onze motorkeus destijds in 2008.

Jisk Hettema , Leiden



Geachte firma Timray Marine Diesel BV Wij varen in de omgeving van Urk (IJsselmeer) en gaan regelmatig naar Friesland. Geen probleem, start direct en loopt lekker regelmatig, ook de hydraulische koppeling werkt heerlijk, heerlijk voor en achteruit, het is gewoon jammer als je de motor uitdoet, voor ons top. De boot is 9,50 lang en 3.10 breed weegt 5 ton

Fam. Kapitein, Urk



Wij hebben nu diverse seizoenen sinds 2007 tot volle tevredenheid gevaren met de Timray 49 PK motor met mechanische keerkoppeling.

Ik vind het een 'traditioneel degelijke motor'.....

Het grootste voordeel is uiteraard de aanschafprijs!

We verwachten nog vele jaren plezier aan deze motor te beleven.

D. Hofman, Sneek

 



De Timray 27pk dieselmotor zit alweer sinds 2007 in onze loodsjol en heeft het motortje onze zware sloep (1000kg) probleemloos voorwaarts gestuwd. Niet slecht voor een motor die de helft kost van een vergelijkbare motor.

H Wierda Zoeterwoude



De Scheldezwervers is een Scoutingclub in Vlissingen met 8 lelievletten en 50 leden. De Plopper is onze werkboot die zeilvletten versleept van en naar activiteiten zoals zomerkamp in de Biesbosch of Grevelingenmeer of zeilwedstrijden op de Oosterschelde. De Plopper is voorzien van een 58 PK motor met hydraulische keerkoppeling ( 2:1 ). De motor voldoet prima ook onder zware omstandigheden, wij varen ruim 250 uur per jaar met de Plopper. De plopper vaart met een sleep van 8 vletten nog ruim 10 km/uur! Daarnaast heeft het Timray team ook nog eens een gedeelte van de toch al voordelige aanschafprijs voor zijn kosten genomen om onze vereniging te sponsoren! Kijk voor meer informatie op www.scheldezwervers.nl

Dimme de Fouw, Vlissingen

We hebben al de nodige uurtjes gevaren met onze tuindersvlet, teller staat boven de 1750 uur in nu 4e zomer na de inbouw. Moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben over de Timray motor. Deze doet het super, geen problemen. Loopt soepel, goed vermogen en geen zorgen. Motor is ook erg zuinig en verbruikt geen olie, kon gehele zomer varen, regelmatig niveau-check, maar hoefde niets bij. Moet wel zeggen dat dat ook te danken is aan de zeer gedegen inbouw door Harry van Wijk en zijn kennis van zaken .

Fam van der Valk, Katwijk



Dit is onze Adrianekruiser. De motor die erin stond had zijn beste dienstjaren erop zitten( 40 jaar)
Hanomag 40pk diesel.
Oude motor eruit gesloopt en op zoek gegaan naar een nieuwe deugdelijke motor voor een betaalbare prijs. Toen kwam ik op de website van Timray terecht.
Deze had in een nieuwe motor op voorraad staan, een 37pk - 4 cilinder - Timray met mechanische koppeling.
Super oerdegelijke motor. Draait rustig. Vaart bij 2000 toeren ca 10 km/u. bij 2500 toeren ca 12km/u.
Maar dat doe ik alleen als t echt moet. Rustig varen is ook prima. Verbruik van ca 2 liter p/u. Ingebouwd in 2006.

Willem Romkes, Urk.


In onze werkvlet hebben wij in 2008 een TMD37di laten plaatsen. Met dit bootje voeren wij in de haven van Oostende diverse werkzaamheden uit waaronder ook het assisteren van slepers door het op zijn plaats duwen van grote Tallships zoals op de foto. Wij zijn zeer tevreden met de kracht en betrouwbaarheid van de motor.

Dirk Cuylle,

Duikwerken Cuylle, Oostende







We hebben in mei 2006 een TMD 58DI ingebouwd in onze autoboot (7 meter, 2 ton geklonken schip uit 1930). Deze klassieker haalt een snelheid van circa 35 kilometer per uur. Het is een niet al te compact motorblok voor in deze ranke boot maar de prestaties, betrouwbaarheid en prijs compenseren dit.

A. Borneman /Wassenaar



In 2006 heb ik deze motor gekocht. De motor zelf ingebouwd (wat zeer eenvoudig is) en door ondersteuning van Bethlehem yachtservice zijn de daarbij noodzakelijke afstellingen en kleine opstart probleempjes, snel en kosteloos opgelost. We zijn in 2008 voor het eerst gaan varen. De motor is zeer betrouwbaar en zuinig. Een bijzonder goede motor voor een aantrekkelijke prijs

Jan Duin, Sneek.





 
Eigenaar: Waterscoutinggroep 'Caspar di Robles' uit Harlingen
Schip: Caspar di Namisch (6 meter)

Wij varen sinds vier jaar naar volle tevredenheid met een Timray-motor in onze sleper. De lichtste versie - 27 PK - trekt met gemak onze 4 zeilvletten over de Friese meren. Na een dag doorslepen is het prettig om te merken dat de tank nog niet leeg is! Aan de motor veranderden we weinig. Alleen de slangen van het koelsysteem lopen inmiddels anders, zodat we gemakkelijk een snaar kunnen vervangen. Ondanks het feit dat we hooguit eens per week varen, start de motor altijd direct. Ook over de keerkoppeling niet te klagen!

B.J. Baars/ Harlingen

 





Ik ben prima tevreden over mijn 27 pk timray de motor staat in een 12.5 meter lange Leidsebok en geeft voldoende resultaat ,ik kan iedere watersporter deze motor aanbevelen.
mvgr

Paul van der Does
Den Hoorn



klik hier voor meer foto's: http://photobucket.com/pauldoes






Ik vaar nu sinds 2006 met een Motor van Timray,

Heb inmiddels “1450” vaaruren helemaal tevreden gevaren

Ik kan iedereen als hij een nieuwe Motor deze aanbevelen.

U spaart met deze motoren in verhouding met andere

Fabriekaten veel Geld.

Groetjes Robert Keer

Edemissen, Duitsland




Na ruim 3000 vaaruren bleek dat de Peugeot Indenor in onze Curtevenne 930 GSAK aan vervanging of revisie toe was. Wij hebben daarvoor een aantal opties vergeleken. Vernieuwing was maar iets duurder dan revisie. Timray Marine Diesels had een paar fijne aanbiedingen en wij hebben gekozen voor de nieuwe 58 pk sterke Timray 58TMDI. Het gaf ons tevens de mogelijkheid om de bekabelingen, slangen en het elektrische systeem in de motorruimte te vernieuwen. Dit hebben we gelijk maar meegenomen.

Nadat de vloersteunen zijn aangepast en er een homokinetische koppeling was geplaatst, is de nieuwe dieselmotor ingebouwd.

Na ruim 1625 vaaruren kunnen wij onze tevredenheid blijven melden aan Timray. Het is opvallend hoe weinig brandstof deze conservatieve dieselmotor verbruikt. Wij komen gemiddeld uit op 2 a 2,5 liter dieselolie per uur. En dat is mooi meegenomen.

Achteraf kunnen wij stellen dat wij een goede keuze hebben gemaakt. De motorruimte biedt net genoeg plaats voor de 58TMDI, maar voor dit schip was een 48 pk of zelfs de 37 pk versie ruim voldoende geweest.

Fam. J. J. Hof
Heerenveen.





Sinds 2006 varen we nu naar volle tevredenheid met de Timray 27 pk diesel motor. Het is starten en lopen. Het lage geluidsniveau en het nagenoeg trillingsvrije gedrag is zeer prettig. Ook bij een wat hoger toerental blijft een goed gesprek mogelijk. Een zeer prettige motor in een heel gunstige prijs klasse.

Lengte : 9.80 Gewicht : 3200 kg Merk : Xylon Mannheim Type : Thummler Woon- en ligplaats: Joure

Sjoerd Holtrop, Joure





Onze boot Happy Ho wordt gebruikt voor vrijgezellenfeesten in Amsterdam. Wij varen het gehele jaar door, meerdere keren per week door de Amsterdamse grachten, kijk op www.happyho.nl als je ook een uniek en super gezellig vrijgezellenfeest wenst. In de Happy Ho zit een 49 PK Timray motor waar we prima mee uit de voeten kunnen. De motor is zeer krachtig en zuinig. Wij maken zeer veel vaaruren, de urenteller staat nu op 2713. Een betrouwbare motor voor een zeer redelijke prijs.

Arno Nol, Amsterdam





Oerdegelijke en mijns inziens onverslijtbare dieselmotor. Met een verbruik van 1 liter per uur en zéér acceptabele aanschafprijs is dit een absolute topper. Zéker met de organisatie die er achter deze scheepsdiesel staat.
Polaris kruiser, 8 meter, 14 km pu

Dhr. Waverijn,

Maarssen

 






Ik heb een TIMRAY motoren aangeschaft voor mijn boot in 2005, een Ex-Beroepsvaartuig uit de jaren 60 (Zusterschip is gegaan naar Papenburg-Germany.
Lengte: 8.70m/breedte: 2.80m.
Tonnage:7.5ton.
motorvermogen TIMRAY motor: 37pk.

Ik vaar nu al 10 jaar met deze motor en het is de beste aanschaf die ik ooit heb gedaan. Machine loopt perfect!! Qua prijs / kwaliteit verhouding is het evenwicht eigenlijk niet in balans, want je krijgt veel meer 'waar' voor je geld!!!  Het is daarnaast niet alleen de motor, maar ook de after-service en contact met Timay waar ik in de afgelopen jaren erg tevreden over ben. Persoonlijk maar professioneel. Daar kunnen de grote bedrijven met hun dure merken nog wat van leren.

Ik kan iedereen deze motoren adviseren.

Met vriendelijke groeten

A.C.Becker
Westernieland