Het benodigde motorvermogen is sterk
afhankelijk van het doel waarvoor men de boot wilt gebruiken.
Bepalend hiervoor is natuurlijk waarvoor men de boot wil gebruiken. Dit
kan een open vaartuig zijn voor rustig toeren, een klein of groter
motorjacht, een speedboot (al dan niet voor het trekken van één of
meerdere ski-ers), een vissersschip, een vrachtschip, een sleep-/duwboot
alsmede de totale waterverplaatsing.
Voor een normaal gebruik op de binnenwateren voldoet een vermogen van 3 Kw
(± 4 Pk) per ton waterverplaatsing. Hierbij moet men wel bedenken dat bij
het varen tegen de windrichting in een extra vermogen nodig kan zijn als
gevolg van de extra weerstand die het vaartuig ondervind door de
luchtweerstand boven de waterlijn (denk hierbij aan de rompoppervlakte, de
opbouw, de mast, de tuigage enz.). Het hiervoor benodigd vermogen kan
verder oplopen tot 4,5 Kw (± 6 pk) per ton waterverplaatsing.
Note:
Een grotere diameter van de schroef kan deze factor per ton
waterverplaatsing weer verkleinen doordat er een groter stuwoppervlakte
ontstaat en vermindering van de slip.
Bij langzaam varende
vaartuigen
kan het nodig zijn dat er een grote trekkracht wordt vereist omdat er
gesleept moet kunnen worden (hierdoor wordt de eigen waterverplaatsing
verhoogd met dat van het te slepen vaartuig). Een grotere schroefdiameter
kan dan nodig zijn (e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de beschikbare
ruimte).
Bij snelvarende vaartuigen
voldoet een schroef met een groot verzet (ook wel spoed genoemd). De spoed
is de theoretische afstand die een schroef aflegd bij één enkele
omwenteling. Een schroef met een klein verzet (of spoed) moet een enorm
aantal omwentelingen maken wil de boot of het schip een redelijke snelheid
kunnen behalen. Bedenk hierbij dat het toerental van de schroef niet
onbeperkt kan oplopen.
Note:
Bij een te hoog toerental van de scheepsschroef of bij een belemmerde
aanzuiging van voldoende schroefwater ontstaat er een onderdruk waardoor
een effect optreed dat ook wel cavitatie genoemd wordt. Er ontstaan dan
door de onderdruk aan de aanzuigzijde van de schroef een soort dampbellen
die weer imploderen aan de drukzijde. Hierdoor ontstaan er een groot
aantal schokken die gepaard gaan met een kenmerkend geluid. Op de lange
duur kan er hierdoor zelfs schade ontstaan aan kwetsbare onderdelen.
Bepaal dus eerst de diameter, de draairichting en het maximale toerental
van de uitgaande as (dit is de schroefas) alsmede de maximaal beschikbare
en te benutten ruimte binnen het schroefraam (gemeten vanuit het hart van
de schroefas). Kijk dan naar het vermogen dat de motor kan afgeven en ga
met deze gegevens naar een erkend bedrijf die met deze gegevens de juiste
schroef kan bepalen (dit kan uitkomen op een kleinere schroef met een
groter verzet (of spoed). Men kan door deze gegevens om te draaien ook het
benodigde motorvermogen en de reductie van de keerkoppeling bepalen.
Bijvoorbeeld als men de motor moet vervangen door een nieuwer exemplaar en
de bestaande scheepsschroef wil behouden.
Klik
hier om uw rompsnelheid en benodigd vermogen te berekenen
LET OP! U komt in een
nieuw venster.